Sabtu, 01 Juni 2013

Planet Mirip Bumi Yang Baru Ditemukan NASA!

GEMPAR!

Mungkin tidak lama lagi manusia akan memasuki masa penjelajahan luar angkasa, mungkin tidak lama lagi manusia akan segera meninggalkan Bumi ini untuk pergi ke planet lain yang layak dihuni.

Penemuan yang diumumkan saintis, dianggap detik penting dalam pencarian berterusan kehidupan lain di angkasa lepas.

Kepler-22b : Planet Mirip Bumi Yang Baru Ditemukan NASA! 
Teleskop Kepler milik NASA telah menemukan sebuah planet seukuran Bumi yang mengorbit bintang seukuran matahari kita, di sebuah zona bernama “Goldilocks” dimana di zona tersebut air dalam bentuk cair ada di permukaan dan kondisi permukaan mendukung kehidupan layaknya di bumi.Sebuah planet hampir sama dengan Bumi ditemui sedang mengelilingi bintang seperti matahari pada jarak 600 tahun cahaya, atau 6000 trilion kilometer dari Bumi.


Planet tersebut dinamakan Kepler-22b, dimana planet itu mengorbit bintangnya dan berjarak 600 tahun cahaya dari Bumi.

Planet dinamakan Kepler-22b itu adalah satu daripada 500 planet yang mengelilingi bintang di luar sistem solar Bumi dan dipercayai mempunyai air di permukaannya, iaitu keperluan paling penting untuk hidup.

Kepler-22b mempunyai saiz serupa dengan Bumi dan mungkin boleh didiami,” menurut ahli astronomi Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan

Bill Borucki, perwakilan dari NASA Ames Research Center mengatakan:
Ukuran Kepler-22b adalah 2,4 kali lebih besar dari Bumi, tahun orbitnya (satu tahunnya) adalah 290 hari kerana posisinya lebih dekat ke bintangnya dibanding Bumi ke matahari, sekitar 15 peratus lebih dekat.

Tapi bintangnya agak malap dibanding matahari, lebih kecil juga, sehingga Kepler-22b memiliki suhu mirip Bumi, jadi tidak perlu risau jikalau planet tersebut terlampau panas.

Belum jelas apakah komposisi Kepler-22b didominasi batu, cairan, atau gas, namun yang jelas, planet ini berada di zon boleh dihuni.


Natalie Batalha, salah satu ahli pasukan di Ames mengatakan:
Dua hal menakjubkan mengenai Kepler-22b, pertama adalah planet ini tepat berada di zon boleh dihuni, kedua adalah planet ini mengorbit bintang yang sangat mirip dengan matahari kita.

Tidak mustahil untuk manusia berpindah ke planet lain. Tapi mampukah kita menghantar kesemua penduduk bumi ke sana? Semua itu adalah takdir dan ketentuan ilahi. Hanya Dia yang mampu menjawab segala persoalan misteri cekerawala!
SUBAHANALLAH!


Sumber: www.mazeermohamad.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar